Finansowanie kosztów egzaminów i licencji

Finansowanie kosztów egzaminów i licencji

Czym jest i kto może skorzystać z finansowania kosztów egzaminów i licencji?

Finansowanie kosztów egzaminów i licencji to pokrycie przez powiatowy urząd pracy (starostę) z Funduszu Pracy kosztów egzaminów umożliwiających uzyskanie świadectw, dyplomów, zaświadczeń, określonych uprawnień zawodowych lub tytułów zawodowych oraz koszty uzyskania licencji niezbędnych do wykonywania danego zawodu. Sfinansowanie kosztów egzaminów lub uzyskania licencji z Funduszu Pracy nie może przekroczyć wysokości przeciętnego wynagrodzenia.

Z finansowania kosztów egzaminów i licencji może skorzystać zarejestrowana w urzędzie pracy:
  • osoba bezrobotna,
  • osoba poszukująca pracy:
    • będąca w okresie wypowiedzenia stosunku pracy lub stosunku służbowego, z winy pracodawcy,
    • pracująca u pracodawcy w stanie upadłości lub likwidacji,
    • otrzymująca świadczenia socjalne na urlopie górniczym lub górniczy zasiłek socjalny,
    • uczestnicząca w indywidualnym programie integracji lub zajęciach Centrum Integracji Społecznej,
    • będąca żołnierzem rezerwy,
    • pobierająca rentę szkoleniową,
    • pobierająca świadczenie szkoleniowe wypłacane przez pracodawcę,
    • będąca domownikiem lub małżonkiem rolnika, szukającym pracy poza rolnictwem i podlegająca ubezpieczeniu społecznemu,
    • będąca cudzoziemcem, m.in. obywatelem państwa należącego do Unii Europejskiej lub państwa, które zawarło odpowiednie umowy ze Wspólnotą Europejską; uchodźcą; osobą posiadającą zezwolenie na pobyt stały, osiedlenie się,
  • pracująca w wieku 45 lat i powyżej.
Decyzję o sfinansowaniu kosztów egzaminów i licencji podejmuje starosta (urząd pracy) w oparciu o ustalenia indywidualnego planu działania.

Podstawa prawna


Informacje o publikacji dokumentu

Informacje szczegółowe urzędu

Egzaminy lub licencje - PUP Tarnobrzeg

FINANSOWANIE KOSZTÓW EGZAMINÓW, LICENCJI

Starosta na wniosek bezrobotnego, może sfinansować ze środków Funduszu Pracy, do wysokości przeciętnego wynagrodzenia, koszty egzaminów umożliwiających uzyskanie świadectw, dyplomów, zaświadczeń, określonych uprawnień zawodowych lub tytułów zawodowych oraz koszty uzyskania licencji niezbędnych do wykonywania danego zawodu, jeżeli uzasadni on celowość,  o ile  jest to zgodne z indywidualnym planem działania.

Osoba ubiegająca się o w/w pomoc, składa w powiatowym urzędzie pracy wniosek o sfinansowanie kosztów egzaminu lub uzyskania licencji, uzasadniając celowość udzielenia tej formy pomocy wraz z Zaświadczeniem wystawionym przez instytucję egzaminującą.

O sposobie rozpatrzenia wniosku osoba zainteresowana zostaje poinformowana pisemnie bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca od dnia jego złożenia. w przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku starosta zawiera z bezrobotnym umowę.

Bezrobotny zobowiązany jest do zwrotu poniesionych przez Urząd kosztów w przypadku rezygnacji z przystąpienia do egzaminu lub ubiegania się o uzyskanie licencji.

O sfinansowanie kosztów egzaminu lub kosztów uzyskania licencji, na takich samych zasadach jak osoby bezrobotne, ubiegać się może również osoba poszukująca pracy, o której mowa w art. 43 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Podstawa prawna:
  1. Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r. poz. 1265 z późn. zmianami)
  2. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji oraz trybu i sposobów prowadzenia usług rynku pracy  (Dz.U. z 2014 r. poz. 667)
Dodatkowe  informacje dotyczące finansowania powyższych kosztów można uzyskać:
  • osobiście: w Powiatowym Urzędzie Pracy w Tarnobrzegu, Centrum Aktywizacji Zawodowej w Tarnobrzegu, ul. 1 Maja 3 – pokój 5 (Poziom 3)
  • telefonicznie:  /15/ 823 – 00 – 30 wew. 135 lub 124
Formularz wniosku dostępny jest  na stronie internetowej Urzędu w zakładce: Dokumenty do pobrania lub w siedzibie Urzędu - pokój 5.

Menu Display