Zadania zawodowe:
|
- planowanie działalności wydobywczej pod kątem jakości i wielkości urobku, kosztów i dostępnego czasu produkcji oraz wymogów dotyczących wyposażenia technicznego i pracowników;
- określenie miejsc wydobycia złóż, dokonywanie analizy kosztów ich wydobycia oraz analizowanie i optymalizowanie procesów wydobywczych pod kątem zwiększania wydajności produkcji;
- opracowywanie strategii usuwania wydobytych kopalin;
- dobieranie maszyn, urządzeń, materiałów oraz środków i sprzętu górniczego zgodnie z warunkami koncesji z uwzględnieniem rodzaju wydobywanej kopaliny, jakości złoża, warunków geologicznych i hydrogeologicznych, pory roku, skali wydobycia, warunków finansowych przedsiębiorstwa itp.;
- dobieranie maszyn, urządzeń, materiałów oraz środków i sprzętu wiertniczego, zgodnie z warunkami geologicznymi, hydrogeologicznymi, oraz rodzaju kopaliny itp.;
- koordynacja pracy na poszczególnych etapach produkcji oraz zatwierdzanie stosowanych technologii i systemów produkcyjnych;
- nadzorowanie działania zakładu produkcyjnego i przestrzegania procedur jakości, w tym: kontrolowanie procesu produkcyjnego, nadzór nad działaniami zakładu oraz rozwiązywanie problemów natury technicznej i organizacyjnej;
- nadzorowanie robót związanych z zabezpieczaniem wyrobisk górniczych;
- ocenianie wydajności kopalni w celu określenia przydatności stosowanych urządzeń i technologii oraz wprowadzenia zmian w programie prac wydobywczych lub zmian dotyczących instalowanych urządzeń;
- nadzorowanie zakupu i instalowania nowych instalacji, maszyn i urządzeń górniczych oraz planowanie i zlecenie konserwacji, napraw i modernizacji instalacji, maszyn i urządzeń;
- badanie i wdrażanie wymogów regulacyjnych i statutowych mających wpływ na procesy wydobycia i środowisko naturalne;
- kierowanie zespołem podległych pracowników, zatrudnianie i zwalnianie pracowników, określanie zakresów obowiązków, motywowanie, kontrolowanie i ocenianie efektów ich pracy;
- zapewnianie warunków do rozwoju zawodowego pracowników, zwłaszcza w zakresie podnoszenia ich kwalifikacji i uprawnień zawodowych;
- kontrolowanie posiadania przez osoby zatrudnione znaczków kontrolnych lub innych identyfikatorów oraz kontrolowanie certyfikatów i uprawnień zawodowych posiadanych przez pracowników;
- zapoznawanie pracowników kopalni z obowiązującymi dokumentami bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników;
- określanie i nadzorowanie realizacji strategii handlowej i marketingowej;
- negocjowanie i zawieranie umów z klientami i dostawcami;
- reprezentowanie przedsiębiorstwa wobec instytucji zewnętrznych;
- dokumentowanie wykonanych prac górniczych, przygotowywanie ewidencji produkcji i sprawozdań z produkcji;
- przygotowywanie raportów i prezentacji z działalności przedsiębiorstwa dla właścicieli oraz na potrzeby zewnętrzne;
- zawiadamianie organów nadzoru górniczego o każdym wypadku lub zagrożeniu bezpieczeństwa i życia ludzkiego;
- zapewnienie podległym pracownikom bezpiecznego środowiska pracy, dbanie o przestrzeganie zasad etyki, bezpieczeństwa i higieny pracy, stosowanie przepisów prawa dotyczących ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska.
|